یزدفردا "تابش:طرح بیمه بافندگان فرش خانگی به تصویب مجلس رسیده و در شورای نگهبان در حال نهایی شدن است
 فرش دستباف اردکان جزء بهترین و پرفروش ترین فرش ها در سطح کشور است
 آمارها نشاندهنده بهبود کیفیت فرش ایرانی است
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش دستباف اردکان جزو بهترین و پرفروش ترین فرش ها در سطح کشور است و باید در جهت افزایش کیفیت و صادرات آن برنامه ریزی نمود.
محمدرضا تابش در حاشیه بازدید از نمایشگاه فرش دستباف شهرستان اردکان با بیان این مطلب افزود:ما ملتی با تاریخ کهن هستیم و هنرمندان ما در طول تاریخ سعی کرده اند افتخارات این ملت را در قالب آثار و طرحهای بی بدیل حفظ وجلوه گر سازند که ازفرش می توان به عنوان یکی از مظاهرتجلی فرهنگ غني و تمدن کهن ايران نام برد.
وی با بیان اینکه فرش ایرانی توانسته با تکیه بر تنوع طرح و ذوق و هنر ایرانی به شهرت جهانی دست یابد تصریح کرد:البته با وجود رقبای تازه،اگر به علم روز ،بهبود کیفیت وحمایت از تولیدکنندگان توجه نشود این رتبه ممتاز به خطر خواهد افتاد.
نماینده مردم اردکان ادامه داد:ایران در این زمینه و در 11 ماهه امسال 380 میلیون دلار صادرات داشته است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش 9/6 % افزایش و از نظر متراژ 27% کاهش نشان می دهد که این امر نشاندهنده بهبود کیفیت فرش ایرانی است.
تابش با بیان کاهش 30% صادرات فرش کشورهای رقیب ایران افزود: بحران مالی جهان و درنتیجه کاهش تقاضای جهانی ،استفاده مردم از کالاهای جانشینی چون موکت و پارکت و ورود رقبای متعدد در این کاهش صادرات نقش موثری داشته اند و ما می توانیم با برنامه ریزی اصولی ، جایگاه رقبا را در عرصه تجارت جهانی بگیریم.
تابش تصریح کرد با برنامه ریزی مدون و حمایت موثر از تولیدکنندگان،تبلیغات مناسب و ورود صنعت فرش به تجارت الکترونیک و شناسایی بازارهای هدف می توان تا 20% افزایش صادرات را پیش بینی کرد.
نماینده مردم اردکان در عین حال از دولت و شرکت سهامی فرش ایران خواست تا ضمن نظارت بیشتر ، برنامه ها و راهبردهایی که می تواند نقشی محرک در تولید و صادرات این کالای مهم غیر نفتی ایفا کند را اعمال نمایند
وی همچنین در بخشی از سخنان خود به بیمه بافندگان خانگی فرش اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح می تواند گره گشای بخشی از مشکلات و معظلات این قشر بوده و زمینه توسعه هر چه بیشتر فرش دستباف را فراهم کند ، از تصویب طرح بیمه بافندگان فرش در مجلس خبر داد که مراحل نهایی آن در شورای نگهبان درحال انجام است.
تابش افزود: در طرح پیشین سهم بافنده و دولت هر کدام 7% بود که بعد از 13 سال کار می توانستند بازنشسته شوند و نیمی از حقوق پایه را دریافت کنند.ولی در طرح جدید سهم کارفرما ،بافنده و دولت به ترتیب 3 ،7 و 20 درصد پیش بینی شده و بافنده از مزایایی همچون پوشش تامین اجتماعی و درمانی،ازکارافتادگی وبازنشستگی پیش از موعد بهره مند می شود.
تابش ابراز امیدواری کرد که این طرح هر چه سریعتر به تایید شورای نگهبان برسد و ادامه داد اگر به لحاظ بار مالی این طرح مورد موافقت قرار نگیرد، دولت در صدد است تا لایحه ای را تقدیم مجلس کند که مشکل بیمه بافندگان و استفاده از مزایای درمان و از کارافتادگی آنها را بطور کامل مرتفع کند.
تابش در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی از مشکلات فراروی صنعت فرش شهرستان اردکان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با فرجی رئیس مرکز ملی فرش ایران و دکتربصام مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران داشته ام و مقرر شد در فروردین ماه طی جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه مشکلات و تنگناهای پیش روی فرش اردکان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.وی در عین حال از فرماندار و مسئولین فرش شهرستان اردکان خواست تا نسبت به رصد مشکلات حوزه فرش اردکان اقدام کند تا در جلسه پیش رو نسبت به حل آنها تصمیم گیری شود.شایان ذکر است نماینده مردم اردکان به همراه فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان از غرفه های مختلف این نمایشگاه بازدید و از نزدیک با برخی ار تولیدکنندگان و دانشجویان فرش اردکان صحبت ودر جریان تولید و مشکلات این بخش قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا